העליון: מפרסם אינו אחראי בהכרח למשלוח הודעות ספאם

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה דוא"ל פרסומי
בתאריך: 26.02.2017

מספר חברות העוסקות בשיווק הימורים דרך מפעל הפיס והטוטו שכרו שירותי רשת פרסום בשם קליק-און אשר שיגרה הודעות דוא"ל פרסומיות בניגוד לחוק התקשורת.

כנגד המפרסמים ורשת הפרסום הוגשה תובעה ייצוגית שאושרה.

המפרסמים ערערו על החלטת האישור לביהמ"ש העליון.

ביהמ"ש פסק, כי למעשה אין חזקה, כי מי שהפרסומות הוזמנו על ידו הוא אחראי למשלוח הפרסומות, אלא החזקה חלה על מי שמשגר את הפרסומות.

לצורך העניין, כדי לבסס אחריות של מזמין הפרסום, יש להוכיח, בהתאם לסעיף 15 (3) לפקודת הנזיקין, כי הוא התרשל בבחירת הקבלן המשגר, או התערב בפעילות הקבלן באופן שגרם לנזק, או הרשה את מעשה הנזק ועוד.

עולם שיגור הפרסומות האלקטרוניות הוא מורכב קצת יותר. שיגור הפרסומות בקנה מידה גדול מתבצע על ידי מערכות מקצועיות של גורמים המכונים אגריגטורים. אל המערכות הללו מוזנות ההודעות ורשימת התפוצה באופן עצמאי על ידי הלקוחות של האגריגטורים. לקוחות אלו יכולים להיות המפרסמים עצמם או משרדי הפרסום העובדים בעבור המפרסמים. הכשל, לעניין הודעות ספאם, נעוץ לרוב ברשימות התפוצה, כלומר, משלוח למי שלא נתן הסכמתו למשלוח או לא מסר פרטיו בקונסטלציות מסוימות אחרות. כשל נוסף אפשרי הוא בתוכן ההודעה או בצורתה, שאינו תמיד מתאים לדרישות החוק. מי ששולט על אלמנטים אלו הוא, לרוב, יהיה האחראי הראשי למעשה העוולה.

תגובות