זיר"ה ומלחמתה בקודי

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה עו"ד
בתאריך: 24.07.2017

בגיליון הקודם עסקנו בפסיקת בית הדין האירופי שקבע, כי תוספים המותקנים מראש בתוכנות מולטימדיה המובילים לתכנים אסורים, הופכים את התוכנה למפירת דיני זכויות היוצרים.

והנה זיר"ה, ארגון המאגד בעלי זכויות שידור בישראל, ביקש ליישם עקרון זה כלפי מתחרהו הגדול – קודי.

תוכנת קודי, היא תוכנת מולטימדיה פתוחה וחינמית, שלא מובנים בה מראש תוספים ולכן הינה כשרה כשלעצמה. יחד עם זאת, ניתן להוריד אליה תוספים רבים, המוקמים על ידי גורמים חיצוניים שונים, המכילים קישורים אל שרתים בשיטת Peer 2 Peer שבהם מצויים עותקים פיראטיים של סרטים וסדרות מהפופולריים ביותר.

על מנת להשתמש בקודי בנוחות ולהנות מתוספים המותקנים מראש, מאפשרת תוכנת הקודי הלבשה של המכונה, Skin, קרי, מעטפת גרפית, המכילה פונקציות שונות, שעיקרן, סידור נוח  ושימושי של התוספים.

בישראל, ארץ היזמות והתוכנה, נוצרו מספר עטיפות מסוג זה, אשר נקראו על שם יוצריהן. למשל: אבקסיס, רביבו וסניור. יוצרים אלו הציעו את הורדת העטיפות לכל דכפין בחינם באתריהם ומדי פעם דיווחו בפייסבוק לקהל אוהדיהם אודות עדכונים בתוכנה. עטיפות אלו זכו לפופולריות רבה ועודדו והקלו על השימוש בקודי – דבר שסתר את האינטרסים של זיר"ה והחברים בה.

על כן, הגישה זיר"ה תביעה כנגד יצרני העטיפות ודיון בעניין התקיים במהלך החודש האחרון. במהלך הדיון, היזמים ההמומים, הסכימו להוריד את האתרים, שהפיצו את המעטפות והסכימו לתשלום פיצוי לזיר"ה.

זיר"ה לא הסתפקה בזאת ואף נקטה הליך כנגד אתר Torec אשר הפיץ כתוביות תרגום למשתמשי קודי, לרבות ביחס לעותקים לא חוקיים של סרטים וסדרות. האפשרות לתרגום של יצירה דראמטית או ספרותית, היא חלק מהזכויות המוגנות העומדות ליוצר היצירה, ולכן, טעונה רישיון מאת בעלי הזכויות ביצירה – דבר שלא ניתן כמובן לעומדים מאחורי Torec. גם במקרה זה בעלי האתרים שהפיצו את הכתוביות הסכימו לסגירת אתריהם.

תגובות