מלחמת התדרים

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה מפעיל
בתאריך: 14.07.2015

ארה"ב מתכוננת למכרז תדרים ענק בתחום ה- 600MHZ שאמור להערך ברבעון הראשון של שנת 2016.

מדובר בהליך ייחודי המורכב מ- 2 מכרזים. מאחר שרוב הספקטרום הנדון מצוי בידיהן של תחנות שידור טלוויזיוניות, במכרז הראשון התחנות תצענה למכירה את הספקטרום שלהן כנגד זכויות לקבלת חלק מהכספים שישלמו המפעילות הסלולאריות בעבור התדרים במסגרת המכרז השני.

באופן זה, לא ברור כמה ספקטרום יוצע למכירה, אבל הציפיה היא שלפחות 70MHZ (סך כל הערוצים העולים והיורדים) יוצעו בו.

מהלך זה יוצר אין ספור מחלוקות ומאבקים בין המפעילים הסלולאריים לבין עצמם ובין המפעילים לבין תחנות השידור, כאשר ה- FCC (נציבות התקשורת האמריקאית) חוטפת אש מכל הכיוונים.

עיקר תשומת הלב מופנית למלחמה שמנהלת T-Mobile מול ה-FCC. שוק הסלולאר נחלק בארה"ב לשתי מפעילות גדולות : AT&T ו- Verizon המחזיקות כל אחת בכ- 30%, 2 מפעילות בינוניות: ספרינט ו- T-Mobile המחזיקות כל אחת בכ- 15%, וכל היתר מחולק בין מפעילות רבות, רובן אזוריות.

שתי המפעילות הגדולות מחזיקות בכמויות תדר ניכרות יחסית בספקטרום שמתחת ל-1 ג'יגהרץ, והדבר, לדברי T-mobile, משמר את מעמדן התחרותי, משום שהן יכולות לספק שירות טוב יותר בעזרת הספקטרום ולגבות דמי שירות גבוהים יותר. לכן דורשת T-Mobile כי במסגרת המכרז החלק הארי של התדרים  יוקצה אך ורק למפעילות שאינן גדולות.

ה- FCC נענתה לדרישה זו והחליטה ש- 30MHZ מתוך המכרז יהיה פתוח רק למפעילות שיש להן פחות מ – 45MHZ בתחום שמתחת ל- 1 ג'יגהרץ באזור הגיאוגרפי שבו הספקטרום מוצע, (יתנהלו מספר מכרזים במקביל בהתאם למספר האזורים בתוך ארה"ב).

אך זה לא הספיק ל- T-mobile והיא יצאה לקמפיין נמרץ מול ה-FCC, תוך שהיא מגייסת את דעת הקהל וחברי קונגרס רבים על מנת שכמות הספקטרום השמורה למפעילות הלא גדולות תגדל ל- 40MHZ.

לטענת מפעילה זו, כדי להקים רשת LTE סבירה, צריך לפחות 20MHZ ולכן הכמות השמורה למפעילות הקטנות טובה רק למפעיל אחד, זאת בעוד שלדעתה, שתי המפעילות הגדולות תהינה מסודרות במכרז עם 20MHZ לפחות כל אחת, משום שהן תרכושנה את כל הספקטרום, שלא יהיה שמור, המוערך ב- 40MHZ לפחות.

הלחץ אכן משפיע וכנגד דעתו החולקת של נציג ה- FCC, טום ווילר, החליטה מועצת ה- FCC לדחות את הכרעתה בעניין כללי המכרז שהוצעו ע"י הנציב, שמקצים, כאמור, רק 30MHZ למפעילות הקטנות.

המפעילות הגדולות טוענות מנגד שכל הקמפיין נועד לכך שהמפעילות הקטנות תוכלנה לקנות ספקטרום באזורים העירוניים בזול ולא לשם המרצת התחרות בענף. כמו כן, לטענתן, מדובר בתאגידים גדולים מאד, שמאחורי חלקם יש תאגידי ענק כמו דויטשה טלקום, במקרה של T-Mobile. לדעת המפעילות הגדולות, המהלך הזה ירתיע את תחנות השידור מלהציע למכירה את הספקטרום שלהן בשל החשש למחירים נמוכים.

יחסי הכוחות בין המפעילים הם הגורם המכריע במכרז ללא הגנות מספקות למפעילים הקטנים. כמו כן, הפערים הגדולים בין המפעילים מאפשרים למפעילים הגדולים לקנות ספקטרום מחוץ למכרז ממפעילים אזוריים, ובכך להגדיל את הפערים בין המתחרים.

תגובות