ניתן לתבוע בישראל את Booking.com

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה אמאזון
בתאריך: 30.08.2015

מר דוד חוטה ביקש להגיש תובענה ייצוגית כנגד בוקינג.קומ משום שאינה כוללת את רכיב המע"מ בהצעות המחיר שלה (ביחס למלונות בישראל) וזאת לטענתו בניגוד לחוק הגנת הצרכן הישראלי.

בוקינג.קומ היא חברה הולנדית, המספקת הזמנת שירותי תיירות באמצעות האינטרנט. בתנאי השימוש באתר האינטרנט שלה נקבע שהדין החל ביחסים בין הצדדים הוא הדין ההולנדי וכי השיפוט בתביעות כנגדה צריך להיות בבתי המשפט שבהולנד.

מר חוטה ניסה להמציא את התובענה לבוקינג.קומ דרך חברת בת ישראלית שלה. ביהמ"ש דחה נסיון זה לאחר שהונחה לפניו  תשתית עובדתית לפיה החברה הישראלית מספקת רק תמיכה טכנית לבתי המלון הישראליים, המבקשים לפרסם באתר, ואינה מייצגת את חברת האם לצורך שיווק בתי מלון.

יחד עם זאת, קבע ביהמ"ש, כי ניתן לקיים את התובענה בישראל למרות תניית השיפוט בתנאי השימוש באתר, שכן, עילת התביעה מתייחסת רק ללקוחות ישראליים ובהתחשב בכך שהאתר פונה במודע ללקוחות ישראליים, בעברית וביחס להזמנת חדרים במלונות בישראל.

לדעת ביהמ"ש הציפייה הסבירה של הצדדים להתקשרות היא שחברה המנהלת את עסקיה באינטרנט תבוא להתדיין במקום שבו הלקוחות נמצאים.

על כן, קבע ביהמ"ש שהתניית השיפוט הזר בתנאי השימוש של האתר מקפחת, ואיפשר המצאת התובענה לדין בישראל לחברה ההולנדית.

(תצ (ת"א) 19529-06-14)

אנו מזהים כאן העדפת גישת השופט גרוסקופף בעניין פייפאל על פני גישת השופטת פלינר בעניין אמזון – החלטות עליהן דיווחנו בגיליונות הקודמים, אף על פי שעניין אמזון אכן שונה בנסיבותיו, הואיל ונקבע שם שקהל היעד של המוצרים המשווקים הוא אמריקאי.

תגובות