ה- FCC ביטל את כללי ניטראליות הרשת

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה ספק מידע
בתאריך: 20.12.2017

כצפוי, בעקבות החלפת יו"ר ה- FCC ע"י הנשיא טראמפ, ביטלה מועצת ה- FCC את החלטתה משנת 2015 להחיל כללי ניטראליות רשת על ספקי האינטרנט האמריקאים.

כללים אלו נועדו בעיקרם למנוע מספקיות הפס הרחב לצרכן כגון: AT&T ו- Verizon להשפיע על הרגלי צריכת התכנים בין באמצעות מתן הטבות כספיות או שירות אינטרנט מהיר יותר למי שיצפה באמצעות שירותיהן בתכנים מטעמן ובין בדרישות תשלום נוספות או בפגיעה ברוחב הפס ביחס לצריכת תכנים של אחרים. הכללים, במקורם, נועדו להגן על גופים כמו: נטפליקס ואמזון, שפיתחו פלטפורמות עצמאיות על רשת האינטרנט לצפייה במסך הרחב, מפני הספקיות.

על מנת לחולל את השינוי, מועצת ה- FCC קבעה, שהיא משנה את פרשנותה ביחס לחוק התקשורת הפדראלי, לפיה מעתה אין לסווג את שירותי הגישה לרשת האינטרנט כ"שירות תקשורת" אלא כ"שירות מידע". מאחר שהחוק אינו מקנה ל-FCC סמכויות פיקוח נרחבות ביחס ל"שירותי מידע", אזי עם שינוי הפרשנות, נובע שאין ל – FCC סמכות להחיל את כללי ניטראליות הרשת ביחס לאספקת שירותי גישה לאינטרנט, נייחים וניידים כאחד. באופן אירוני מועצת ה- FCC אימצה את הגישה המשפטית של ספקיות הפס הרחב, אשר טענו כנגד המועצה בהרכבה הקודם, כי אין ל- FCC סמכות להחיל את הכללים עליהן – גישה שנדחתה במהלך השנה שעברה על ידי בתי המשפט הפדראליים. יוער, כי בית המשפט העליון של ארה"ב סרב לדון בערעור הספקיות על פסיקה זו.

ה- FCC הודיע כי הוא מסתפק בכך שכל ספק אינטרנט ינהג בשקיפות, ויגלה לצרכניו איך הוא מעודד או מגביל צריכת תכנים אלו  או אחרים. לדעת ה- FCC, נציבות הסחר הפדראלית, FTC, היא הגורם המתאים לטיפול במקרים של פגיעה צרכנית בציבור.

פרשנות:

החלטה זו משקפת את הגישה הרפובליקנית לאפשר תחרות חופשית כמעט נטולת מעצורים, המעודדת את התעשייה המסורתית, (בעלי תשתיות התקשורת), על פני בעלי היישומים, הרוכבים על התשתית.

נימוקי המועצה נראים מאולצים במידת מה. ההבחנה בין "ספק תקשורת" ל"ספק מידע", שנקבעה באמצע שנות ה- 2000 נועדה במקורה, לשמור על זרימה חופשית של המידע ברשת האינטרנט ולמנוע התערבות ממשלתית בהם, ומכאן, הפיקוח הקל על ספקי המידע. כללי ניטראליות התקשורת נועדו לאף הם לשמור על זרימת מידע חופשית זו, הפעם מפני בעלי התשתיות, שמצאו עצמם פחות ופחות נהנים כלכלית מהתפתחות רשת האינטרנט, במיוחד כאשר חלק מישומי התקשורת ויתר השירותים הנלווים להם עברו ממרכז הרשת של הספקיות אל רשת האינטרנט, ובכך נגדעו מקורות הכנסה של הספקיות. לעניות דעתי, הסרת הפיקוח מעל ספקי התשתית תביא לתוצאה ההפוכה ותצמצם את חופש הפעולה ברשת, הואיל וספקי הגישה לרשת, מכוח שליטתם באיכות השירות ובמחירו, יכולים להטות את זרימת המידע לפי האינטרסים שלהם.

תוצאת המהלך עשויה להביא לכדי כך שנטפליקס, אמזון, מיקרוסופט ויתר ספקי המידע והשירותים ברשת האינטרנט, יצטרכו לשתף את בעלי התשתית בהכנסותיהם, ואולי זו הייתה מטרת השינוי ב – FCC מלכתחילה.

לא מן הנמנע, כי ההחלטה תתקף בבתי המשפט הפדראליים. ההליכים המשפטיים, שנקטו בשנים האחרונות בעלי התשתיות כנגד כללי ניטראליות הרשת, לא צלחו כאמור, ומעניין לראות כיצד בתי המשפט, שאישרו את הפרשנות הקודמת של חוק התקשורת, לפיה ספק פס רחב הוא "ספק תקשורת", יתמודדו עם הפרשנות החדשה/ישנה, לפיה, הוא רק "ספק מידע".

תגובות