זיר"ה: קודי אפשרי אך לא הרחבותיו

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה עו"ד
בתאריך: 31.05.2016

העיתון דה מרקר מדווח על הסכם פשרה במסגרת הליכי בית משפט בין ארגון זיר"ה, העוסק באכיפת זכויות יוצרים טלוויזיוניות, לבין מוכרים של ממירים, לפיו המוכרים רשאים להתקין את תוכנת קודי, אך לא הרחבות, Addons, שיש בהן לקשר אל תכנים המאפשרים צפייה בתכנים שלדעת זיר"ה מפרים זכויות יוצרים.

זיר"ה המהווה סמן ימני בישראל ביחס להגדרת הפרת זכויות יוצרים בתוכן טלוויזיוני, אם הדיווח בעיתון מדוייק, אזי זיר"ה למעשה מכירה בזאת בקודי כתוכנה חוקית, שאין בהתקנתה משום הפרת זכויות יוצרים. קודי עצמה היא אכן תוכנה ניטראלית, המהווה למעשה אמצעי גישה ונגן רב גוני של תכני וידאו ושמע. ככל שהגישה היא לתכנים שאין מחלוקת שזכויות היוצרים בהם אינם מופרות, אזי לא נוצרת בעיה, אלא מאי שרבים משתמשים בקודי על מנת להגיע לתכנים שמקורם בהעתקה לא מורשית.

אמנם יכולה להיות מחלוקת משפטית אמיתית, האם השימוש של הצופים בהרחבות, המקשרות לעותקים לא מורשים של יצירות, מפר זכויות יוצרים, שכן עצם הצפייה אינה בגדר העתקה של יצירה כלשהי. אולם בהנחה שהרחבות אלו אינן חוקיות, וזו כנראה עמדת זיר"ה, הרי ניתן היה לטעון, כי אם השימוש בקודי הוא במובהק למטרות לא חוקיות, ואין לו שימושים חוקיים משמעותיים אחרים, הרי קודי בעצמה הוא תוכנה שאין להתקינה. הנכונות של זיר"ה שלא לראות בקודי כתוכנה "לא חוקית" היא על כן משמעותית, ויש בה משום אור ירוק למפיצי ממירים להתקין תוכנה זו מראש.

תגובות