סיפורי גוגל

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה עורך דין תקשורת
בתאריך: 24.07.2017

קנס אדיר של כ- 2.5 מיליארד יורו על גוגל ועוד אחד גדול יותר בדרך.

בסוף חודש יוני הטילה נציבות האיחוד האירופאי קנס על גוגל בשל הפרת כללי התחרות באיחוד בעניין מנוע החיפוש המרכזי שלה.

גוגל מוגדרת על ידי הנציבות כבעלת כוח שליטה בשוק מנועי החיפוש באינטרנט. למעשה לפי נתוני הנציבות גוגל שולטת לחלוטין בשוק זה  במדינות האיחוד עם נתח שוק כ- 90%. להשקפת האיחוד גוגל מספקת שירות חיפוש כנגד מידע שמגיע אליה מהגולשים. לדעת האיחוד מדובר בסחר לכל דבר.

גוגל החל מאמצע שנות ה-2000 מפעילה שירות של השוואת מחירים עבור מוצרים שונים. גוגל גבתה כסף עבור כל click על מוצר של סוחר שפרסם את מוצריו במנוע השוואת מחירים זה.

לטענת האיחוד גוגל קידמה את שירות השוואת המחירים שלה במסגרת התוצאות שהיו מתקבלות במנוע החיפוש הראשי שלה, והרחיקה את התוצאות לגבי מנועי השוואת מחירים אחרים. באופן זה גרמה גוגל לטענת האיחוד לירידה בשיעור של כ- 80% בכניסות למנועים המתחרים.

לטענת האיחוד מדובר בהטייה מכוונת של תוצאות החיפוש, ועל כן, מדובר בניצול לרעה של מעמדה המונופוליסטי. האיחוד ראה בחומרה רבה התנהלות זו ובשל מעמדה מיוחד של גוגל הוא הטיל עליה ועל חברת האם שלה, אלפאבית, קנס תקדימי.

הקנס הוא בגדר קריאת כיוון, שכן נגד גוגל מתנהלות עוד שתי חקירות בגין הפרת כללי התחרות, לאחר שהנציבות קיבלה החלטה מיקדמית לפיה גוגל הפרה כללים אלו. לא מן הנמנע שמדובר בפרשיות חמורות יותר. פרשיה אחת נוגעת לכך שגוגל התנתה מתן רישיונות למערכת אנדרואיד ליצרני טלפונים סלולארים בכך שתנתן עדיפות למוצרים אחרים שלה כגון: דפדפן כרום. פרשה שנייה נוגעת  להגבלות שגוגל לכאורה הציבה לפני בעלי אתרים שביקשו לשתול באתריהם פרסומות של גוגל אך גם פרסומות של מתחרים של גוגל או תוצאות חיפוש של מנועים המתחרים לגוגל. שתי פרשות אלו נוגעות למוצרים משמעותיים יותר של גוגל, ולכן ישנו סיכוי שהקנסות הבאים יהיו גבוהים יותר.

צו זמני בישראל להסרת תוצאות מגוגל

קבוצת עובדות סוציאליות בתל אביב מנהלת מלחמת חורמה להסרת פרסומים פוגעניים כנגדן ברשת, (בעיקר על רקע הוצאת ילדים מהמשפחות הביולוגיות שלהם). במסגרת זו הן הגישו תביעה נגד גוגל על מנת שתסיר תוצאות חיפוש המובילות לאתרים בהם מצוי התוכן הפוגעני, לאחר שגוגל הסכימה להסיר רק חלק מהתוצאות.

לאור משך התנהלות הטבעי של התביעה מסוג זה, (התביעה הוגשה ביולי 2016), החליטו התובעות לבקש סעד זמני שיסיר את התוצאות עד להכרעה בתביעתן.

גוגל כמובן התנגדה לבקשה זו. טענותיה העיקריות היו שעל התובעות לפעול אל מול בעלי האתרים אליהם התוצאות מובילות וכי הסעד הזמני זהה לסעד העיקרי.

בית המשפט השלום בתל אביב הכריע לטובת התובעות בקבעו, שישנו קושי רב בקבלת סעד כנגד בעלי האתרים לנוכח שהייתם במעצר, וכי הנזק הנגרם לתובעות בעוד התביעה עומדת ותלויה הוא רב אל מול הנזק האפשרי לגוגל. ללא ספק מדובר בהחלטה משמעותית לנפגעי תוצאות גוגל.

תגובות