צרפת: בעלי חשבון יכולים לתבוע את פייסבוק בצרפת ולא רק בקליפורניה

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה עו"ד דיני אינטרנט
בתאריך: 29.02.2016

פדריק דוראן בייסה הוא מורה לתולדות האמנות וחובב מושבע של ציוריו של הצייר הצרפתי, בן המאה ה- 19, גוסטב קורבה.

בשנת 2011 העלה פדריק לחשבון הפייסבוק שלו צילום של ציור של קורבה המתאר גוף חשוף של אישה, ומדגיש את איבר המין הנשי. התמונה מכונה "מקורו של העולם" – "origin of the world". לינק לערך בויקיפדיה אודות הציור – כאן.

פייסבוק, ללא כל התראה והסבר, חסמה את חשבונו של פדריק.

פדריק, על כן, פנה לבית משפט בפריס כנגד פייסבוק על מנת שתוסר החסימה מעל חשבונו ואף תבע פיצויים כספיים. פייסבוק טענה, שבהתאם לתנאי השימוש שלה, המאושרים על ידי משתמשיה במסגרת רישומם לרשת, כל סכסוך בין פייסבוק לבין משתמשיה ידון בבית המשפט בסנטה מוניקה, קליפורניה.

בית המשפט הפריסאי היה מוכן לדון בתביעה למרות תניית שיפוט זו, ולכן פייסבוק ערערה על ההחלטה לערכאה גבוהה יותר.

ערכאת הערעורים פסקה בחודש שעבר, כי מערכת היחסים בין פייסבוק לבין משתמשיה, דינה כדין הסכם בין צרכן לבין עסק, למרות שהשירות הבסיסי של החברה מסופק בחינם.

בהתאם לכך, קובעת תקנה 44/2001 של מועצת האיחוד האירופאי, כי צרכן יכול לתבוע במקום מושבו בהקשרו של חוזה צרכני, ספק זר, אם לאותו ספק סניף במקום מושבו של צרכן. לכן, לדעת בית המשפט, הסעיף הנדון בהסכם השימוש של פייסבוק אינו עומד בתנאי התקנה.

כמו כן, קובע בית המשפט, כי החוק הצרפתי לעניין הגנת הצרכן מונה רשימה של סעיפים בחוזה צרכני, הנחשבים למקפחים, ולכן בלתי חוקיים, בינהם סעיפים שמטרתם למנוע או לעכב מימושן של פעולות משפטיות מצד הצרכן.

לדעת בית המשפט, הפניית משתמשי פייסבוק אל בתי המשפט בקליפורניה מרתיעה את הצרכנים מלממש את זכויותיהם המשפטיות עד שלילה ממשית של יכולת מימוש זו, מפאת המרחק וההוצאות הנובעות מהתנייה זו.

תנאי השימוש של פייסבוק, לדעת ביהמ"ש, יוצרים חוסר איזון משמעותי לרעת הצרכן, במיוחד שלפייסבוק יש סניף בצרפת ומשאבים כספיים ואנושיים, המאפשרים לה ייצוג הולם בצרפת, ולפיכך, קיימת סמכות שיפוט לבתי המשפט בפריס בתביעות של תושבי צרפת כנגד פייסבוק.

בראי חוק החוזים האחידים, חוק הגנת הצרכן והלכות כלליות של בתי המשפט בישראל, נראה שהגיונה של הפסיקה הצרפתית יפה גם לישראל.

לעניין מדיניותה של פייסבוק ביחס לעירום, הרי פייסבוק, במסגרת "מדיניות הקהילה" שלה, מציינת, כי היא תסיר תמונות המציגות איברי מין, אולם לאחרונה כללים אלו תוקנו, כך שצוין בהם, כי פייסבוק תתיר צילומים של ציורים, פסלים ויצירות אמנות אחרות, המציגים דמויות בעירום.

תגובות