רשם סימני המסחר: לא ניתן לרשום את תמונת החזית של אייפון כסימן מסחר

כותב: עו"ד אבי רימון
פורסם ב: קטגוריה אייפון
בתאריך: 15.04.2015

אפל ביקשה לרשום בישראל כסימן מסחר תחת סוג 9 (מכשירי מדע, חשמל, מחשבים) תמונה של חזית מכשיר אייפון עליה מופיעים סמלילים של מספר אפליקציות, לשם קבלת הגנה בעיקר לעניין ציוד תקשורת נישא.

מדובר למעשה בצילום של אייפון 4, המופיע מצד שמאל, אשר לטענת אפל נרשם כסימן מסחר במדינות רבות, לרבות בארה"ב, האיחוד האירופי, יפן ועוד.

רשם סימני המסחר דחה את הבקשה בטענה, שלא מדובר בסימן שיש בו כדי לסמן סחורה, אלא מדובר בדמות הסחורה עצמה. לדעת הפוסקת מטעם הרשם, הגב' ז'קלין ברכה, על מנת שדמות הסחורה עצמה תוכר כסימן מסחר, יש להוכיח: 1) שדמות הסחורה היא מאד יוצאת דופן בעיצובה כך שהיא מסמלת את המוצר, ו-2) שלעיצובה אין תפקיד אסתטי או פונקציונלי. הפוסקת קבעה, כי דמות הטלפון הנ"ל במיוחד כאשר היא דו מימדית, אינה נבדלת במידה מספקת מעיצובם של טלפונים אחרים, וכי לעיצוב יש תפקידים אסתטיים ופונקציונליים. לכן מכוח שני טעמים אלו, לא ניתן לאשר את רישום הדמות כסימן מסחר.

הפוסקת ציינה, כי דרך המלך לשם קבלת הגנה על עיצוב המכשיר הייתה צריכה להיות באמצעות רישום מדגם. למותר לציין, כי אפל ככל הנראה אינה יכולה לרשום דמות זו כמדגם, מאחר שעל המדגם להיות חדש וכזה שלא התפרסם בישראל, (סעיף 30 לפקודת הפטנטים ומדגמים), ואילו דמות אייפון התפרסמה זה מכבר.

תגובות